09 10 2024

Konferecja towarzysząca wystawie „Historie Dysydenckie. Rewolucje Przyszłości”

Data: 09.10.2024
Miejsce: Europejskie Centrum Solidarności
Godzina: 14.00

OBRAZY NA RZECZ POLITYKI PRZYSZŁOŚCI

Koncepcja: Marina Gržinić i Łukasz Guzek

Obrazy na rzecz polityki przyszłości dotyczy badania sposobów, w jaki artyści wpływają na postrzeganie społeczne i przekształcają praktyki polityczne poprzez użycie środków medialnych, jak wideo art, a generalnie ruchomego czy stałego obrazu, i środków artystycznych takich jak: found footage; reusage; recykling; miksowanie i edytowanie obrazu; dokumentacja i obraz dokumentalny; dokument kreowany czy pseudo-dokument; performance dokamerowy; performatywna rozmowa czy wykład; cytat; cytat krytyczny inkorporowany z dyskursu filozoficznego, społecznego i politycznego do sztuk wizualnych (inter-image, strategia jak inter-text w literaturze); i inne pokrewne. Obraz odgrywa kluczową rolę w artystycznych badaniach i artystycznych strategiach narracyjnych współczesności, zwróconych ku przyszłości. Obrazy uczestniczą w procesie budowania rewolucyjnego momentum. Są kreatywne a nie reaktywne. To utopia, która zmienia się w rzeczywistość. Bez użycia przemocy. Obrazy działają bez użycia przemocy. Taka zadziwiająca rewolucja bez przemocy miała miejsce w Gdańsku, to rewolucja Solidarności lat osiemdziesiątych, której liderem był Lech Wałęsa. Dzisiejsza Europa zawdzięcza swój impuls rozwojowy i swój obecny polityczny, społeczny i ekonomiczny kształt tej rewolucji Solidarności. W latach osiemdziesiątych, czasie walki Solidarności, obraz wciąż był rzadkością. Dziś mamy zalew obrazów. Zalew obrazów to nurt rewolucyjny dnia dzisiejszego. Przyszła rewolucja będzie Rewolucją Obrazów.

 

PROGRAM KONFERENCJI

Mara Ambrožič Verdeber (Piran Coastal Galleries, Słowenia), otwarcie konferencji, powitalne uczestników Marina Gržinić (ZRC SAZU, Słowenia) i Łukasz Guzek (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku), otwarcie konferencji, wprowadzenie do tematu


Część 1: How to Make Politics with Images

Moderacja: Łukasz Guzek

A) Case studies – Gržinić/Šmid and Gržinić/Kancler/Pristovšek Marina Gržinić (ZRC SAZU, Słowenia), Radical Documentary and Radical Images Jovita Pristovšek (ZRC SAZU, Słowenia), Aesthetics/Politics in the Images of Gržinić/Šmid Anahita Neghabat (Akademia Sztuk Pięknych w Wiedniu, Austria), Insurgent Flows: A Case Study of the Images Janusz Czech (A.K.T; Pforzheim, Niemcy), Cultural Significance, Stereotypes, and the Prominence of Certain Images. The Case of Gržinić/Šmid; przerwa na kawę

B) Case studies – in context Maša Guštin (Uniwersytet Gdański), Politics and Images Monika Bokiniec (Uniwersytet Gdański), Life and Images

 

Część 2: PODSUMOWANIE

Przyszłość obrazu: aktywizm, historyczny kontekst wykorzystania obrazów w polityce, memy, społeczeństwo, pustki, dystopia – wypowiedzi uczestników i dyskusja.

Gržinić & Šmid, Tri sestre (Three Sisters), 1992. © Gržinić & Šmid.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Program rządowy: sztuki wizualne

Fundusz Promocji Kultury

Nazwa zadania: Marina GRŽINIĆ HISTORIE DYSYDENCKIE. REWOLUCJE PRZYSZŁOŚCI

Dofinansowanie: 59 040,00 zł

Suma: 94 240,00 zł

Data podpisania umowy: 15.05.2024 r.

Logo Ministerstwa Kultury  Dziedzictwa Narodowego

logo