Warsztaty dla szkół do wystawy Günter Grass. Kolekcja.
Prowadzenie: Agnieszka Baaske
Miejsce: 4G, ul. Szeroka 37
Termin do wyboru: 19, 21, 26 i 28 października, godz. 12.00-14.00
Zapisy: abaaske@ggm.gda.pl
Tematy do wyboru:
DOPEŁNIENIE
Do dobrze znanych gdańskim odbiorcom sztuki Grassa grafik i rzeźb – dołączą nieznane szerszej publiczności dwie akwarele, powstałe w latach dziewięćdziesiątych XX w. Na jednej z nich rozpościera się po horyzont pole żółtego rzepaku, podobne do tego, który kwitnie w maju na Kaszubach i Żuławach. Wpatrując się w bezludny krajobraz możemy poczuć słodkawy, wręcz mdły zapach tej pożytecznej rośliny. Pod zamkniętymi powiekami przytrzymujemy wiosennie wilgotną równinę, poszatkowaną geometrycznymi kanałami błękitu i ścieżkami zieleni. Chcemy tam zostać długo, aż do nasycenia naszych zmysłów. Wreszcie otwieramy oczy, prócz powidoku zauważamy także rodzaj pustki, nieobecności. Czegoś nam w tej sielankowej akwareli brakuje. Czego? Kogo?
Podczas warsztatów inspirowanych przewodzącą całej wystawie akwareli Güntera Grassa Pola rzepaku aż po horyzont, podejmiemy próbę uzupełnienia – dorysowania, domalowania, doklejenia tego, czego nam w krajobrazie zabrakło.
Warsztaty poprzedza zwiedzanie wystawy z oprowadzaniem.
ANIMUS
Kiedy wchodzę do Galerii i patrzę na grafiki i rysunki Grassa, kiedy dotykam jego rzeźb, przed oczami mam jego dłoń z nieodłączną, snującą dym fajką, widzę jego twarz, urodzoną na naszej ziemi, słyszę jego głos, budujący opowieści, z których wyłania się świat widziany w niepowtarzalny, jemu tylko właściwy sposób, ukazujący to, co niezauważalne dla innych. Oblicze Grassa odnaleźć możemy również na wielu jego pracach. Autoportrety – fantasmagorie pojawiają się to tu to tam, wkomponowane w różnorodne okoliczności przyrody. Pojawiają się i zatapiają w głębinie linii.
Podczas warsztatów zainspirujemy się intrygującą litografią Dalej w turbocie. Turbot, ryba posiadająca zdolności mimetyczne, ukazuje nam swoją drugą twarz – samego artysty właśnie. Grass identyfikuje się z tym gatunkiem nie bez powodu. A z jakim zwierzęciem Ty się identyfikujesz? Ciałem, którego gatunku otoczylibyśmy swój wizerunek i skąd ten wybór?
Warsztaty poprzedza zwiedzanie wystawy z oprowadzaniem.
NIE DO KOŃCA MARTWA TA NATURA
Na wystawie prezentowanej w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa odnajdziemy znane motywy powtarzające się w jego twórczości literackiej i plastycznej – jest turbot, są grzyby i szczury, kumak i ślimak, są kobiety i baśnie. W towarzyszącym wystawie zeszycie/notatniku Andrzej Fac pisze o tym, co inspirowało Grassa: Była to silna namiętność do rzeczy tego świata, przeniknięta poczuciem, że to, co proste i naturalne, jest zarazem niezwykłe i fascynujące, a w każdym razie może się takim stać dzięki aktowi artystycznej kreacji. Ciche, nieruchome życie niewielkich, nieożywionych przedmiotów (nid. stil-leven) znane nam dobrze pod nazwą martwa natura.
Podczas warsztatów inspirowanych litografią Dziś lub przed laty zapraszamy na klasyczne spotkanie z rysunkiem. Poznamy zasady kadrowania, kompozycji, uchwycenia proporcji, mocy konturu, waloru.
Modelami zaś będą cebule i grzyby – bohaterowie jesieni i grafik Grassa oczywiście.
Warsztaty poprzedza zwiedzanie wystawy z oprowadzaniem.
KAŁUŻA
Z okazji rocznicy urodzin Noblisty, wszechstronnego artysty, którego dzieła doczekały się licznych naukowych opracowań, można powiedzieć postaci pomnikowej, chcemy go przybliżyć trochę z innej strony, bardziej osobistej. Dobrą okazją do tego może być najnowsza w gdańskiej kolekcji akwarela, która towarzyszyła tomikowi wierszy napisanych przez Güntera Grassa:
Są mniejsze, niż śledź z Morza Północnego.
Ich historie też są mniejsze,
od brzegu kałuży do brzegu kałuży.
Powiedziałbym, że jest odwrotnie.
Podczas warsztatów inspirowanych akwarelą Bałtyckie Śledzie, zaprzyjaźnimy się z nieco zapomnianą przez koneserów techniką – malowania farbami wodnymi. Skupimy się na dobrze nam znanych wodnych kręgowcach – rybach. Wybierać możemy spośród aż 32.000 opisanych gatunków. Być może pójdziemy dalej i sięgniemy po gatunki nieznane? Wsłuchamy się także w to, co mają nam do powiedzenia – w kontrze do przysłowia o tym, że dzieci i ryby głosu nie mają.
Warsztaty poprzedza zwiedzanie wystawy z oprowadzaniem.