21 04 2022

Skala Beauforta #7 / O gdańskiej sztuce lat 90.

Data: 21.04.2022 (czwartek), godz. 17.00
Miejsce: Pracownia Artystyczna GGM, ul. Szeroka 34/35-37, wejście od ul. Grobla I ½
Goście: Marek Rogulus Rogulski, Anna Markowska, Maksymilian Wroniszewski
Wstęp wolny!

21 kwietnia o godzinie 17.00 zapraszamy do Pracowni Artystycznej GGM na dyskusję o gdańskiej sztuce lat 90. Wydarzenie związane jest z niedawno wydanym przez Gdańską Galerię Miejską katalogiem wystawy Marka Rogulusa Rogulskiego pt. „Od zlodowacenia i antropocenu ku nowym światom”. Oprócz artysty w spotkaniu wezmą udział kuratorka zeszłorocznej wystawy Rogulskiego w GGM prof. Anna Markowska z Wrocławia i gdański krytyk Maksymilian Wroniszewski. Dyskusji towarzyszyć będzie wystąpienie Marka Rogulskiego o charakterze performatywnym. Zapraszamy!

W dniu spotkania katalog Od zlodowacenia i antropocenu ku nowym światom będzie dostępny w promocyjnej cenie 15 zł.


 

Marek „Rogulus” Rogulski w 1983 zrealizował pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej. W 1986 współzałożył grupę muzyczną Terra Nostra. W latach 1988-1990 członek grupy artystycznej Pampers Maxi, a od 1990 do 1993 grupy Ziemia Mindel Würm. Współtworzył też grupę Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej oraz liczne formacje muzyczne. W latach 1990-1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych (KIS). W latach 1991-1992 współprowadził Galerię C14 w siedzibie KIS-u przy ul. Św. Barbary 3. Współpracował wówczas z Formacją Totart i Galerią Wyspa. Od 1992 roku prowadzi fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, w oparciu o którą powoływał różne miejsca sztuki i galerie. W latach 1992-1994 był wiceprezesem fundacji Otwarte Atelier w dawnej łaźni miejskiej. Od 2017 roku prowadzi ICS i MuesseuM w Gdańsku-Osowej. Wypracował szereg pojęć, które stosuje w odniesieniu do problematyki sztuki współczesnej, między innymi Poza Postmodernizm, Steerage, Nowy Totalizm, Epihumanistyka. Zakres jego zainteresowań artystycznych obejmuje sztukę performance, muzykę improwizowaną, projekty badawczo-artystyczne, działalność kuratorską, teoretyczną i wydawniczą. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

 

Maksymilian Wroniszewski, historyk literatury, autor tekstów o gdańskim środowisku artystycznym, członek Pracowni Krytyki Artystycznej UG. Publikował m.in. na łamach „Blizy”, „Orońska”, „Artluka”, „Didaskaliów”, „Odry”, „Teatru”, „Dialogu”, „Kultury Współczesnej”.

Anna Markowska, historyczka i krytyczka sztuki oraz kuratorka. W zarządzie polskiej sekcji AICA bieżącej kadencji. Specjalizuje się w sztuce po 1945 roku. Zajmuje się głównie neoawangardową sztuką polską i amerykańską. Ostatnio wydała Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem (Universitas 2019). Pracuje na Uniwersytecie Wrocławskim na stanowisku profesora.