28 lipca zapraszamy na SPOTKANIE FILMOWE dot. wystawy „Cała Polska Vol. 2 Wyprawa do źródeł sztuki” kuratorowanej przez Annę Mituś, którą zwiedzać można do 22 sierpnia w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 przy ul. Powroźniczej. Rozmowę poprowadzą Piotr Szymon Mańczak i Piotr Tadeusz Mosur, a gościem specjalnym będzie Aleksandra Grzonkowska. Przed nami kolejna odsłona Skali Beauforta – O Samoorganizacji! Premiera we wtorek o godz. 11.00 na kanale YouTube Gdańskiej Galerii Miejskiej.
Link do premiery YouTube:
→ https://www.youtube.com/watch?v=PyfBIArPgsM
Buntuję się, więc jesteśmy*
Obywatelskie inicjatywy zgodnie określa się jako papierek lakmusowy nastrojów społeczeństwa.
Ale jakie są te nastroje i czy ma to jakiekolwiek znaczenie?
W okresie między 1989-2019 rokiem, w Polsce zarejestrowanych zostało około 143 000 ** organizacji pozarządowych, ze względu na ilość podmiotów i miejsce, dla którego dedykowana jest zapowiadana dyskusja, przyjrzyjmy się jedynie tym zajmującym się kulturą.
Powoływanie inicjatyw kulturalnych można podzielić na parę sektorów aspiracyjnych, są to m.in. te, wynikające z: sformalizowania przyjaźni/związków artystycznych, walki o jednostkowe uznanie, pararewolucyjne próby wdrożenia nowych praktyk, bądź te, po prostu zbuntowane przeciwko prowadzonej polityce kulturalnej; gdyby pokusić się o łącznik w.w. trudno wskazać coś innego niż wrażenie niedosytu.
Ciekawym zdaje się sprzeczność wynikająca z niektórych modeli, które próbując walczyć z ustawowymi propozycjami kultury — wspierają, budując trzeci sektor odciążający system, który na dodatek niejednokrotnie przyczynia się do pozytywnej gentryfikacji trudnych terenów.
Trzeci sektor, jak większość obywatelskich projektów związanych z kulturą nie ma tyle siły, by bez wsparcia samorządów lub państwa przetrwać, więc prędzej czy później rozwiązują swoje organizacje. Można by cynicznie stwierdzić, że dzięki temu systemowemu rozwiązaniu mamy do czynienia ze zróżnicowaniem środowiskowym, permanentnie młodej, bo co rusz kiełkującej, fali bytów, ale czy to wartość, o którą warto się starać?
Żałośni wolni niewolnicy idei, nierzadko bezinteresownie, będą próbowali forsować kolejne terytoria, bez środków próbując oferować odbiorcom swoje wysiłki, w perspektywie paru sezonów. Czy to dobrze, czy źle? Hegel powiedział, że państwo jest chytre *** bo pozwala na realizacje wszystkim, dobrze wiedząc, że w konsekwencji, niezależnie od intencji przyczynia się do utrwalenia systemu. Czyż nie na darmo Don Kichota nazywano szlachetnym?
Piotr Tadeusz Mosur, twórca, wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem, niezależnej galerii UL.
O strategii oporu, trudnej sytuacji niezależnych podmiotów na rynku sztuki i wielu innych wątkach powiązanych ze zjawiskiem alternatywnych praktyk instytucjonalnych porozmawiamy na Skala Beauforta #3.
Piotr Szymon Mańczak i Piotr Tadeusz Mosur
* A. Camus, Człowiek zbuntowany, przeł. Joanna Guze, „Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2002
** Źródło: https://fakty.ngo.pl/
*** Wykłady w Jenie w pierwszych latach XIX w.
Aleksandra Grzonkowska, historyczka sztuki, kuratorka, producentka artystyczna. Prezes Fundacji Kultury Wizualnej Chmura. Obecnie doktorantka Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Kuratorka i koordynatorka licznych projektów indywidualnych, jak również wystaw zbiorowych polskich i zagranicznych artystów (The Baltic House Lab, Tina B, 736 km). W latach 2004–2014 współpracowała z Fundacją Wyspa Progress/Instytutem Sztuki Wyspa, Festiwalem Artloop w Sopocie (2013–2014) oraz Muzeum Emigracji w Gdyni (na stanowisku: specjalistka do spraw projektów kulturalnych). Redaktorka albumu fotografii „Augustus. F. Sherman. Atlas imigranta (2017), katalogu indywidualnego Bogny Burskiej „Filmy” oraz współredaktorka serii wydawniczej Alternativa.Editions (m.in. monografii Ewy Partum). Laureatka Stypendium Kulturalnego Marszałka Województwa Pomorskiego (2013), stażystka Instytutu Kultury Polskiej w Pradze (2010) oraz stypendystka Miasta Gdańska dla Twórców Kultury (2007). Mieszka i pracuje w Gdańsku i Norymberdze.


