Miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka 37
Wernisaż: 04.10.2019, godz. 18.00
Termin: 04.10-23.11.2019
Artyści: Mateusz Choróbski, Antonio Fiorentino, Enrique Ramírez, Emilija Škarnulytė, Tanja Thorjussen
Kurator: Marta Wróblewska
Przyjmując, że nasza egzystencja zdominowana jest przez poszukiwanie szczęścia, niewiele obszarów ludzkiej działalności odsłania dynamikę owych poszukiwań – z całą ich żarliwością i paradoksami – lepiej od naszych podróży. Wyrażają one, aczkolwiek niebezpośrednio, nasze wyobrażenie o tym, co jeszcze składa się na sens życia oprócz przymusu pracy i walki o przetrwanie.
Alain de Botton, „Sztuka podróżowania”, przekł. H. Pustuła, Warszawa 2010, s. 14.
Czym jest podróżowanie? Fizycznym przemieszczaniem się w czasie i przestrzeni? Duchową wyprawą poprzez wspomnienia i marzenia? Sposobem rozwiązania zagadki nieznanego? Tęsknotą za odnalezieniem nowych wrażeń wśród nadal nieodkrytych terytoriów?
Bez wątpienia, podróżowanie zawsze utożsamiało fascynujące przeżycia. Przemieszczanie się samo w sobie implikuje proces, transformację, przejście z jednego stanu w drugi, podczas którego przeradzamy się w ufnych wędrowców, utopijnych odkrywców.
Pozwól, że zabierzemy Cię w podróż, będącą poetycką, senną metaforą usytuowaną pomiędzy rzeczywistością a fantazją, materialnością i niematerialnością, pomiędzy teraz i wtedy, tutaj i tam. Niech ta przestrzeń stanie się podłożem dla jedynego w swoim rodzaju doświadczenia, które zaprowadzi Cię do korzeni Twojej własnej egzystencji ukonstytuowanej przez wspomnienia, przebłyski pamięci, tradycje, mity, duchy. Nie wahaj się przed wkroczeniem do ponadczasowego labiryntu, który poprowadzi Cię poprzez wizję cokolwiek zamazanej przeszłości ku nierozpoznanej tajemniczej przyszłości. Zanurz się w magicznych pejzażach, poddaj się ich czarodziejskim, obezwładniającym właściwościom.
Przejdź symboliczną drogę, odpraw duchowy ceremoniał prowadzący do lepszego samopoznania, rytuał przejścia zbliżający Cię ku odkryciu tajemnicy życia. Doświadczaj tej chwili, dopóki zagadka wszechświata Cię nie przeniknie, a otaczająca Cię rzeczywistość przemieni się w poetyckie symulakrum, podczas kiedy Ty zamienisz się w mistycznego podróżnika.
Marta Wróblewska
Enrique Ramírez urodził się w 1979 roku, w Santiago de Chile. Od roku 2010, mieszka i pracuje pomiędzy Paryżem (Francja), a Santiago (Chile). Studiował muzykę popularną i kinematografię w Chile, zanim podjął studia magisterskie związane ze sztuką wspołczesną oraz nowymi mediami w Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains (Tourcoing, Francja). W 2014 roku otrzymał nagrodę Les Amis du Palais de Tokyo, Paryż, Francja w kategorii odkrycie. Od tamtej pory jego prace pojawiły się w wielu prestiżowych placówkach, takich jak Le Palais de Tokyo, Centrum Pompidou, Culturel Louis Vuitton czy Le 104 (Francja), Le Grand Café, Saint-Nazaire oraz w Ameryce Środkowej i Ameryce Południowej (Museo Amparo, Puebla, Mexico; Museo de la memoria, Santiago; Centro Cultural MATTA, Embajada de Chile en Argentina, Buenos Aires). W roku 2017 został zaproszony do wzięcia udziału w 57. edycji Międzynarodowej Wystawy Sztuki – La Biennale di Venezia, kuratorowanej przez Christine Macel.
Tanja Thorjussen (urodzona w 1970 roku) jest artystką mieszkającą w Oslo (Norwegia). Jest absolwentką Academy of Art and Design (KHIB) w Bergen (Norwegia) oraz Parsons The New School in New York (USA). Jej działalność artystyczna obejmuje rysunek, litografię, performans oraz land art. Jej prace często adresują motyw liminalności oraz obszary pomiędzy miejscem, stanem a czasem. Jej aktualne prace skupiają się na mistycyzmie i duchowości w naturze, a także na badaniach wątków zawartych w lokalnej rodzimości i starożytnych mitologiach.
Emilija Škarnulytė jest nomadyczną artystką wizualną i filmowcem. Osadzona pomiędzy fikcyjnością a dokumentalnością, pracuje przede wszystkim z głębią czasu, poprzez kosmologię i geologię, do ekologii i polityki. Ostatnio brała udział w takich wystawach grupowych, jak: Hyperobjects w Ballroom Marfa, Teksas; Moving Stones w Kadist Art Foundation, Paryż; pierwsze Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Rydzejak. Ponadto realizowała nową pracę specjalnie dla Bold Tendencies w Londynie, a także wystawę indywidualną w Künstlerhaus Bethanien (Berlin). Škarnulytė jest zwyciężczynią Future Generation Art Prize 2019 oraz reprezentantką Litwy na XXII Triennale di Milano. Bierze udział w Toronto Biennial of Art 2019, Toronto, Kanada; 95% of the Universe is Missing, Science Gallery w Londynie (Wielka Brytania). Aktualnie pracuje jako współreżyserka w Polar Film Lab – kolektywie pracującym z 16mm filmami analogowymi w Tromsø (Norwegia).
Mateusz Choróbski, urodzony w Polsce, w 1987 roku; wychowywał się w Warszawie. W swoich artystycznych przedsięwzięciach testuje różne zakresy i skale ekspresji artystycznej: od filmów krótkometrażowych, po skomplikowane aranżacje przestrzenne w galeriach, lub działania kontekstowe w przestrzeni publicznej. Współpracuje z warszawską Galerią Wschód.
Antonio Fiorentino, urodzony w Barletta (Włochy), w 1987 roku. Jego działalność artystyczna obejmuje rzeźbę, instalacje artystyczne oraz wideo. Jego praktyka ma na celu eksperymentowanie z materią, obserwację zmian procesów jej transformacji i działania upływu czasu. Otrzymał nagrody dla młodych artystów, jak Talent Prize w 2015 roku oraz New York Prize XVI 2018. Swoje prace prezentował w takich instytucjach, jak: Italian Cultural Institute of New York (2018); MUSAC Leon, (2018); MUHNAC of Lisbon, (2017); HANGAR Lisbon, (2017); ISCP New York, (2017); Swiss Institute of Rome, (2017); The National Gallery of Rome, (2016); HIAP Helsinki, (2016); Kunst Meran (2015); Villa Arson Center of Contemporary Art Nice, (2014); American Academy of Rome, (2013); Contemporary Locus, (2013); Sandretto Re Rebaudengo Foundation, (2012).