18 11 2022
– 19 11 2022

Narracje #13

Expo Przeróbka. Byliśmy, jesteśmy, będziemy. Zbliża się festiwal NARRACJE 2022

13. edycja festiwalu NARRACJE odbędzie się 18-19 listopada 2022 na gdańskiej Przeróbce. Kuratorki Emilia Orzechowska i Bogna Świątkowska, razem z Instytutem Kultury Miejskiej i Gdańską Galerią Miejską, zapraszają do odkrywania dzielnicy poprzez serię artystycznych działań i interwencji w przestrzeni publicznej. W programie również: aktywności edukacyjne dla rodzin z dziećmi, spacery po dzielnicy prowadzone przez jej mieszkańców oraz wydarzenia muzyczne w klubie festiwalowym zaaranżowanym w jednej z hal dawnych Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego.

 

Festiwal odbywa się jesienią, kiedy większość działań kulturalnych wkracza do galerii i instytucji. NARRACJE dają powód, by w dwa listopadowe wieczory wyjść z domu i odkrywać miasto na nowo. Podczas wydarzenia zobaczymy prace następujących artystów i artystek: Agata Biskup, Paweł Błęcki, Natalia Budnik, Simone De Iacobis (Centrala), Elżbieta Jabłońska, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Mirek Kaczmarek, Małgorzata Kuciewicz (Centrala), Robert Kuśmirowski, Diana Lelonek, Piotr Pawlak, Joanna Rajkowska, Alicja Rogalska, Katarzyna Roj, Mikołaj Szpaczyński, Maryna Tomaszewska, Jaśmina Wójcik, Paweł Żukowski.

 

– Do tegorocznych NARRACJI zaprosiłyśmy z Bogną Świątkowską artystki i artystów, których doświadczenia i praktyki twórcze są dla nas punktem wyjścia do wysnucia „czułej narracji” o kryzysie, w jakim się obecnie znajdujemy, ale również o potencjale zmiany. Wsłuchując się w noblowską mowę Olgi Tokarczuk, która stała się dla nas bezpośrednią inspiracją, chcemy wzmacniać wszystkich „czułych narratorów i narratorki” naszej codzienności – oddać im przestrzeń i udzielić głosu, by wybrzmiały miejskie herstorie i historie – mówi Emilia Orzechowska.

 

NARRACJE odbędą się w gdańskiej dzielnicy Przeróbka. To nieduża dzielnica robotnicza – nie ma tu znaczących instytucji, kościoła czy nawet parku. Zabudowa jest jednak stosunkowo różnorodna i składają się na nią zarówno nieduże domy otoczone ogrodami, jak i ceglane kamienice czy nawet 10-piętrowe wieżowce. Historię Przeróbki można streścić w jednym zdaniu: do XX wieku znajdowały się tu łąki, na których flisacy suszyli – „przerabiali” – zboże sprzedawane w Gdańsku, następnie zaś tutejsza nieduża osada zamieniła się w dzielnicę robotniczą, której kształt i rytm życia wyznaczały Zakłady Taboru Kolejowego. Geograficzne położenie dzielnicy jest niezwykle ciekawe, gdyż zajmuje ona zachodnią część Wyspy Portowej, drugiej – po Wyspie Sobieszewskiej – największej wyspy Gdańska.

 

– Przeróbka ma tak mało, że mogłaby mieć wszystko – nieograniczony potencjał, którego elementy można wymyślić, przeczuć, przedyskutować, zaprojektować. Jakie pomniki możemy „wyobrazić” sobie, patrząc w przyszłość Przeróbki? Jakie idee i postawy będziemy wynosić na piedestał? W haśle „byliśmy, jesteśmy, będziemy”, upamiętnionym przez stojący tu głaz, dostrzegamy międzygatunkowy miks: działań człowieka w przeszłości, istniejącej dziś materii otoczenia oraz potencjału wszystkich pozaludzkich istot, które się tu pojawią. Chcemy być blisko ziemi, głosić postulaty „wspólnoty międzygatunkowej” opartej na porzuceniu starych nawyków i zgubnych przyzwyczajeń, na przerabianiu ich w nową wyobraźnię. Potrzebujemy Przeróbki – i to gruntownej! EXPO to największe wystawy prezentujące dorobek krajów, miast, społeczności. Ich motywami przewodnimi są często wyzwania, którym zmuszeni jesteśmy stawić czoła. Zapraszamy więc na EXPO Przeróbka! Spotkajmy się, by w tym, co niedoceniane i poboczne znaleźć olśniewające podpowiedzi – opowiada Bogna Świątkowska.

NARRACJE – o festiwalu

 

Pierwszych kilka edycji festiwalu zdecydowało o jego obecnym kształcie: efektowne instalacje świetlne szybko ustąpiły formom sprzyjającym krytycznemu spojrzeniu na przestrzeń i umożliwiającym zainicjowanie bliższego dialogu z nią. Z każdym rokiem NARRACJE wchodziły coraz głębiej w miasto – opuściły centrum, by z rosnącą odwagą zapuszczać się w kolejne dzielnice, które stawały się współorganizatorami i współkuratorami festiwalu. Miasto użycza NARRACJOM swych opowieści, sugeruje wątki, prowokuje rozwiązania, opierając się pewnym realizacjom i sprzyjając innym.

 

Siła festiwalu polega na szacunku, z jakim jego twórcy podchodzą do żywego organizmu miasta i wyczuciu w sposobie pracy z przestrzenią i jej prawomocnymi rezydentami – mieszkańcami. Projekty prezentowane podczas NARRACJI powstają przy użyciu różnych technik: są wśród nich prace audiowizualne, świetlne, interaktywne, performatywne, filmowe. Duża ich część powstaje zwykle specjalnie na potrzeby festiwalu i ma charakter site-specific.

NARRACJE #13, EXPO Przeróbka. Byliśmy, jesteśmy, będziemy

Gdańsk-Przeróbka, 18-19 listopada 2022 r.

www.narracje.eu, FB/NarracjeGdansk

Kuratorki: Emilia Orzechowska, Bogna Świątkowska

Organizator: Instytut Kultury Miejskiej, współorganizator: Gdańska Galeria Miejska

Patroni medialni: Radio 357, Magazyn Szum, Notes na 6 tygodni, Trojmasto.pl, Gazeta Wyborcza Trójmiasto

Emilia Orzechowska – kuratorka, artystka, producentka i animatorka kultury. Obecnie dyrektorka Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Ukończyła studia filmoznawcze w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Studium Animatorów Kultury w Gdańsku ze specjalizacją filmową oraz krytykę artystyczną na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Założycielka Stowarzyszenia A KuKu Sztuka, w którym do 2017 roku realizowała autorskie i interdyscyplinarne projekty artystyczne m.in. Parkowanie (2007-2016) oraz Festiwal ARTLOOP (2011-2017). W latach 2012-2021 pracowała w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako producentka teatralna. W latach 2018-2020 pracowała jako kierowniczka działu produkcji wystaw i kuratorka w TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, a w 2021 roku była odpowiedzialna za roczny program szczecińskiej Galerii Jedna Druga. Członkini Fundacji W788 oraz Stowarzyszenia ARBUZ.

 

Bogna Świątkowska – pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 tygodni”. Jej praktyka ma charakter interdyscyplinarny i popularyzatorski. Tworzone przez nią projekty są najczęściej platformami łączącymi wiedzę ekspertów i profesjonalistów z podejściem ciekawskich amatorów i entuzjastów. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Członkini Społecznej Rady Kultury przy prezydencie m.st. Warszawy (2012-2015), Rady Architektury i Przestrzeni Publicznej m.st. Warszawy (2015-2018), a także Zespołu Eksperckiego ds. Kultury Lokalnej przy Narodowym Centrum Kultury (2015-2017). www.beczmiana.pl